Een rustige buik tijdens de feestdagen

De feestdagen: lekker lang tafelen, genieten van heerlijk eten, een drankje erbij, ontspannen in gezelschap van familie en vrienden. You wish! Wanneer je last hebt van maag-darmklachten/PDS is dat niet altijd zo vanzelfsprekend. Juist de feestdagen met al dat vet, suiker en alcohol-geweld zorgen bij mensen met maag-darmklachten/PDS vaak voor een wat minder relaxte en ontspannen tijd... Daarom voor iedereen die hier mee kampt: 5 tips voor een rustige buik tijdens de feestdagen!

1. Blijf lekker in je ritme

Meestal zijn de kerstdagen ontzettend gezellig met lange avonden vol wijn – afgezien van een kleine familie onenigheid hier en daar – en is iedereen in opperbeste stemming. Een prikkelbare darm kan hier soms flink wat roet in het eten gooien. Want juist tijdens kerst heb je even geen behoefte aan een buik die er op los borrelt en rommelt. Je wilt ook rustig van de kerstdagen kunnen genieten!

Probeer daarom, ook tijdens de feestdagen, niet te veel van je normale ritme af te wijken. Je zult uiteraard wat later naar bed gaan dan normaal en lekker uitslapen, maar probeer dit niet te overdrijven. Hoe meer je in je dagelijkse ritme blijft, ook met de tijdstippen waarop je eet, hoe minder last je van je buik zult hebben en hoe vrolijker je de feestdagen dus door kunt!

2. Geniet

Naast een ritme is het belangrijk om lekker te genieten van alle feestelijke hapjes. Genieten van het eten, met zo min mogelijk stress, is de key-factor tot een rustige buik. Want wanneer je van te voren al overtuigd bent dat je last van bepaald eten zult krijgen, dan kan je de klok er op gelijk zetten dat dit ook gebeurd. Je hersenen en darmen staan namelijk ontzettend goed met elkaar in verbinding. Maar overdrijf dit niet! Te veel en te vet eten zal je buik je niet met rust terugbetalen. Dus ook tijdens de feestdagen: alles met mate. Je hebt er alleen maar plezier van als je zonder buikpijn de feestdagen doorkomt!

3. Neem zelf iets lekkers mee!

Zelf iets maken en meenemen naar de gastvrouw of –heer zorgt voor een mooie win-win situatie. Je weet precies wat er in het gerecht zit (en kan dit dus zonder zorgen eten), en de gastvrouw of –heer heeft weer iets minder werk.

Vraag van te voren eventueel wat er al gemaakt wordt. Zo kan je óf een hapje maken – vooral handig als je dit voor je kind moet doen – wat lijkt op de hapjes die er al zijn, óf je maakt juist iets heel anders waar ook andere van mee kunnen genieten! Ook meteen handig om wat groente en/of fruit in je hapje te verwerken ter verlichting van – vaak – alle erg maag vullende gerechten.

Neem, wanneer je last hebt van een voedselallergie of –intolerantie ook zelf wat andere dingen mee zodat je zeker weet dat je niet naar een volle tafel met eten kijkt en niks kan nemen. Op deze manier breng je jezelf niet in de verleiding om dan toch maar iets te nemen waarvan je later last kunt krijgen. Handige dingen om zelf mee te nemen zijn jouw eigen (stok)brood, crackers, een smeerseltje, een sausje en eventueel wat zoets voor als het dessert niet geschikt is voor jouw buik.

4. Vergeet geen groente en fruit te eten!

Het is erg verleidelijk om je tijdens de feestdagen vooral te vullen met chocoladekransjes, pasteitjes en gevulde kalkoen. Vergeet echter niet om ook lekker groente en fruit te eten! Voldoende (FODMAP arme soorten) groente en fruit zorgt voor een betere darmwerking en een rustigere buik.

5. Praktische tips

  • Begin het ontbijt met lekker vers fruit. Zo zit je buik al een beetje vol met vezels en andere gezonde voedingstoffen voor je begint aan het brood en croissant geweld.
  • Serveer een luxe salade tijdens de lunch, dit geeft je wat ademruimte in je buik. Direct een goed moment om de restjes kalkoen op te maken! Mijn favoriet tijdens kerst is met granaatappelpitjes of rode druiven voor een mooie rode touch.
  • Zet bij de borrel, naast alle standaard vette borrelhappen, ook lekkere hapjes met groente en/of fruit op tafel. Rolletjes gegrilde aubergine met basilicum en ricotta, een amusesoepje van pompoen of pastinaak of gepofte tamme kastanjes uit de oven... keuze genoeg!
  • Op de één of andere manier wordt er heel vaak voor chocolade gekozen in een kerst toetje. Terwijl de meeste mensen juist behoefte hebben aan wat verfrissing na het lange tafelen! Ook met fruit kan je de lekkerste kerst toetjes maken. Maak bijvoorbeeld een lekkere frisse sinaasappelmousse, cranberry-gember granita of merengue met vers fruit. Ook gebakken kaneel appeltjes met een klein kloddertje slagroom of homemade sorbetijs van peer met een snufje koek- en speculaaskruiden doen het goed!

 

Geniet van de feestdagen! 
snacksperge herb herbs Want er is nog zoveel meer dan de traditional way met ham, kaas en botersaus… herb
asperge