Zes dagen per week probeer ik gezond en gevarieerd te eten. Dit lukt meestal aardig met alle wensen (eerder eisen) van alle gezinsleden.

Gezond eten

Op mijn ‘vrije’ dag (hoe vrij is het huishouden doen, als taxi fungeren voor de kinderen en creatief knutselen voor mijn webwinkel?), probeerde ik altijd extra uit te pakken. Op mijn ‘werk’dagen wil ik niet meer dan een half uur kwijt zijn aan het bereiden van de maaltijd. Op de andere dagen vind ik het vaak leuk om ovenschotels/hartige taarten te maken. Tel er dan nog maar een half uurtje bij op. Nou kwam het steeds vaker voor dat ik op vrijdagen pas om half 5 mijn schoonmaakhandschoenen aan de wilgen hing. Om even bij mijn kinderen op de bank te ploffen en verschrikt weer omhoog te veren bij het zien van de klok. Tijd om kunstig te koken. Ik was er klaar mee en belde manlief die onderweg was. ‘Ik heb geen zin om te koken’. Harm is niet zo moeilijk ‘dan haal ik toch wat?’. En eigenlijk beviel me dat prima.

Frietdag

Sindsdien is het vrijdag frietdag. Soms komt de friet mijn neus uit, maar die ene dag dat de kinderen ’s ochtends niet vragen wat we vanavond eten is me toch wat waard. Bij het krieken van de dag roepen ze al: “vandaag eten we patat”. Ga dan maar eens aankomen met: “ik dacht meer aan een lekkere aubergine-schotel”. Dat doe ik dus niet (meer). Maar ik voel me er vaak niet echt gezond bij als ik de frietjes naar binnen werk. Nou willen we (lees; man & ik) ook een beetje op de lijn letten, maar het gemak van frietdag bevalt nog zo goed. Dus eten we er voor de vorm soms snacktomaatjes bij. Alsof dat compenseert.

Smoothie

Zo probeer ik de rest van de vrijdag goed op mijn eten te letten. Ik werk overdag zelden zakken chips en koek weg (’s avonds daarentegen…), maar goed, bewustwording is de eerste stap. Mijn groene smoothie ’s ochtends heb ik aangevuld met goji bessen. Normaal krijg ik ze niet weg, maar dankzij de blender krijg ik dit superfood toch binnen. Tussen de middag gewoon brood, maar tijdens ons fruitmoment om drie uur, besluit ik mijn avond-groente-tekort nu te compenseren. Even grabbelen in de groentela. Hallo komkommer, spinazie & worteltjes. Stukje appel van Luc erbij. Ziet er echt mega gezond uit. Maar de blender heeft er wat moeite mee. Ik uiteindelijk ook. Best een dikke drap. Toch drink ik bijna alles op en knabbel nog wat worteltjes weg. Zo nu heb ik wel wat friet verdiend.

de gigantjes Er zijn zoveel manieren om eens te variëren met de inhoud van de lunchbox!