Het product van de week is de rode biet. Lees hier de vijf weetjes die je moet weten over deze powerknol! Wist je bijvoorbeeld dat vooral het sap erg populair is onder sporters? Lees snel verder!

Rode bieten loof is ook supergezond!

Wist je dat het loof van rode bieten ook eetbaar en erg voedzaam is? Er zit vitamine A en C in en het bevat ook ijzer en kalk. Kook het loof een paar minuten, giet het af en serveer het met boter of olijfolie.

Er bestaan 2 soorten bieten!

De rode biet kan het hele jaar door worden aangeboden, want er bestaan zomer- en winterbieten. Zomerbieten, ook wel Hollandse zomerbieten of bosbieten, zijn wat kleiner en worden in bosjes met groen loof eraan verkocht. De grote winterbieten worden zonder loof verkocht.

De rode kleur komt door..

De natuurlijke kleurstof ‘betanine’ die in de bieten zit.

Rode bieten sap populair onder sporters

Rode bieten, en met name het sap, is enorm populair onder sporters! Uit Amerikaans onderzoek blijkt dat bietensap namelijk het uithoudingsvermogen zou verbeteren. Mogelijk komt dit door de in de biet aanwezige stof nitraat, die de bloedvaten verwijdt en de zuurstoftoevoer naar de spieren verbetert.

Maak er eens een smoothie van!

Rode bieten hebben een zoete smaak die op veel manieren te combineren is. Je kunt bietjes koken, stoven of bakken. Maar maak ook eens een rode bieten smoothie! Mix 1 rode biet (voorgekookte) samen een banaan en kiwi in de blender totdat een gladde smoothie is. Voeg eventueel wat kokosmelk toe. Een heerlijke vitamine boost!

de gigantjes Er zijn zoveel manieren om eens te variëren met de inhoud van de lunchbox!