De Chica tomaat is een mini tros cherrytomaatje en heeft een opvallend dieprode kleur. De tomaatjes zijn fruitig en friszoet van smaken en bevatten veel sap. 3 weetjes over de chica tomaat vind je hier:

Supergezond

Net zoals andere (cherry)tomaten bevat de Chica tomaat veel lycopeen, dit is een bètacaroteen. Bèta-caroteen (pro vitamine A) wordt in het lichaam omgezet in vitamine A en daarvan is bewezen dat het helpt om de huid gezond te houden. Daarnaast bevat de tomaat kalium dat een rol speelt bij het behoud van een gezonde bloeddruk. En net als veel vruchtgroenten bevat de tomaat ook veel vocht en is het een goede dorstlesser.

Bewaren

Bewaar de Chica tomaat, net als alle tomaten, niet in de koelkast! Dat verstoort namelijk het narijpingsproces. Je kunt ze beter ook niet in de buurt van bijvoorbeeld komkommers of aubergines bewaren. Ze kunnen dan namelijk sneller bederven. Dit komt doordat tomaten (en ook rijpe appels en kiwi’s) veel ethyleen produceren. Koolsoorten, komkommers, broccoli, aubergines en champignons zijn erg gevoelig door bederf door ethyleen.

Variëren

Rooster Chica tomaatjes eens in de oven, met een klein beetje olijfolie, peper en zout. Laat ze ineen voorverwarmde oven van 180 graden ongeveer 15 minuten roosteren. Dan komt de heerlijke zoete smaak goed naar voren! Chica tomaten zijn ook lekker en licht voor tussendoor als snack (bijvoorbeeld in deze spiesjes), maar ook een kleurrijke aanvulling in een salade. Maar maak er ook eens deze caprese amuse van!

Geen zin in weer hetzelfde?
Geef een verse draai aan je week
Draai maar