5 tips over boerenkool

Je kan het niet gemist hebben, boerenkool is hip! In de U.S.A. noemen ze het 'kale' en maken ze er smoothies, chips en cocktails van, maar een oer-Hollandse stamppot met boerenkool blijft het lekkerst. 5 tips over boerenkool lees je hier:

 

1. Calcium

Boerenkool bevat veel calcium, zelfs meer dan melk! In gekookte boerenkool zit 180 mg calcium per 100 g, in halfvolle melk 122 mg per 100 g. Calcium is een mineraal dat nodig is voor de opbouw en het onderhoud van de botten en het gebit. Het helpt tegen botontkalking op latere leeftijd en is nodig voor een goede werking van de zenuwen en spieren, de bloedstolling en het transport van andere mineralen in het lichaam.

2. Bewaren

Gesneden en voorverpakte boerenkool is in de koelkast zo'n 5 tot 7 dagen houdbaar. Je kunt boerenkool ook invriezen. Na ca. 3 minuten blancheren kun je boerenkool in een goed gesloten plastic zak tot 12 maanden bewaren in de diepvries (minimaal -18°C).

3. Vorst

Boerenkool is het lekkerst na de eerste vorst. Zetmeel in de kool wordt dan omgezet in suikers en de smaak wordt dan enigszins zoeter. Heeft het nog niet gevroren? Zet de verse boerenkool dan een tijdje in zout water.

4. Bereiding

Boerenkool koken duurt 15 tot 20 minuten. Kook de groente niet te lang, want dan wordt hij papperig en daardoor minder lekker. Als je boerenkool wilt roerbakken, doe je dit ca. 15 minuten. In de magnetron kun je boerenkool in 7 tot 12 minuten bereiden. Smoren kan ook, dit duurt 25 tot 30 minuten. En boerenkool stomen kan in ca. 25 minuten.

5. Variatie

Je kan heerlijke boerenkoolstamppot met boerenkool maken, maar er is veel meer mogelijk! Denk bijvoorbeeld aan een quiche, in een wrap, in een soep , door een lasagne, in een smoothie, op een pizza, etcetera! Als je in recepten spinazie vervangt door boerenkool kom je ook op heel veel nieuwe variatiemogelijkheden.

Wat maak jij het liefste met boerenkool? Laat het ons hieronder weten! 
de gigantjes Er zijn zoveel manieren om eens te variëren met de inhoud van de lunchbox!