Met deze 5 tips kom jij gezond de herfst en winter door! Wat dacht je van een goedgevulde verse soep of gebruik de pastinaak eens als aardappelvervanger. Maak ook volop gebruik van de gezonde superfoods van eigen bodem die nu in het seizoen zijn.

Soep maken is leuk!

Soep maken is leuk en lekker. Het is de nieuwste trend om je dagelijkse portie groente binnen te krijgen. Waarom? Het is simpel en je kunt eindeloos variëren met smaken! Ga je voor een lekkere goedgevulde groentesoep of liever een stevige pompoensoep?

Doordat je de ingrediënten verwarmt of kookt, is dit een goede optie als je last hebt van een gevoelige maag. Door het verwarmen of koken van de groente zijn deze namelijk gemakkelijker verteerbaar. 

Ben je op zoek naar lekkere soep recepten? Lees dan deze blog!

Vooraf je eten maken

Heb jij altijd wel voldoende inspiratie om gezond te eten, maar is tijd bij jou de boosdoener? Dan is je eten vooraf bereiden dé manier om gezond de drukke (werk)week door te komen! Als jij bijvoorbeeld in de ochtend geen tijd hebt om uitgebreid een smoothie te maken of een salade voor de lunch. Door je eten op een vrije zondag klaar te maken of voor te bereiden, kom je tijdens drukke dagen niet in de verleiding te om (vaak ongezonde) kant-en-klaar- of afhaalmaaltijden te eten of te graaien naar een ongezonde snack. Meer weten over je eten vooraf bereiden? Lees dan onze blog!

Pastinaak als aardappel vervanger

De pastinaak is een ware comeback aan het maken en je kunt ‘m eigenlijk geen ‘vergeten groente’ meer noemen. Waarom? Hij is lekker zoet en anijsachtig van smaak. Je kunt er superveel verschillende gerechten mee maken, van een romige soep, gezonde frieten of ‘m als vervanger van de aardappel gebruiken.

Hij zit namelijk vol vitamine C, wat bijdraagt aan een gezonde weerstand. Daarnaast zit er ook veel kalium in, dit draagt bij aan een gezonde bloeddruk en veel vezels, die zorgen voor een goede stoelgang. Wil je weten hoe pastinaak als aardappelvervanger wordt gebruikt?

Lees verder

Groene smoothies

De ‘R’ is weer in de maand en het is nat, wisselend en koud weer. Voordat je het weet ligt er een griepje op de loer. Wees ‘m voor met een groene smoothie! Boordevol vitamine C en antixodianten om je vitamine voorraad op peil te houden. Vitamine C rijke producten zijn onder andere paprika, rode kool, witlof en bleekselderij.

Snel en eenvoudig een gezonde dosis vitamine binnen krijgen? Maak dan deze groene smoothie met bleekselderij, spinazie, kiwi, banaan en mango! Op zoek naar nog meer anti-griep recepten?

Lees verder

Groene groente

Groene groente staan bekend om hun hoge voedingswaarden. Dat is mooi, want ze zijn nu volop uit eigen land verkrijgbaar. Wacht dacht je van boerenkool, die heel veel antioxidanten bevat. Hij is daarnaast rijk aan vitamine A en C en is dus goed voor je immuunsysteem en voor je ogen en huid.

Ook heerlijke spruiten zijn er volop! Spruiten bevatten tot wel 3x zo veel vitamine C als sinaasappelen. Maar ook andijvie is er tot maart uit eigen land. Het is rijk aan vitamine A en C, en aan mineralen als calcium, ijzer en kalium. Spinazie en broccoli zijn alleen nog tot het eind van deze maand verkrijgbaar uit eigen land. Dus geniet er nog snel van.

de gigantjes Er zijn zoveel manieren om eens te variëren met de inhoud van de lunchbox!